En la darrera classe l’Ernest ens va començar a parlar de psicologia humanista, així que vam deixar de banda el conductisme i la psicoanàlisi.
La psicologia humanista és una nova manera de veure i enfocar el coneixement, aquest va sorgir al segle XX entre les dècades dels anys 40 i 50, és una de les forces de la història de la Psicologia, més concretament la tercera gran força.
Va sorgir com la interacció del conductisme (seguint el seu camí al cognitivisme) i la psicoanàlisi que tenien algunes bases semblants tot i ser teories oposades. Aquests dos models excloïen conductes i coneixements que també eren importants i formaven part de la naturalesa humana com; la alegria, la generositat, els gestos de bondat,etc.
Els psicòlegs que en un principi havien treballat amb animals (psicòlegs humanistes), tot d’una es revolten contra aquests dos models establerts (psicoanàlisi i conductisme) i defensen un nou model de persona.
La psicologia humanista vol posar de manifest els seus aspectes existencials, considerant- la com un tot, no com s’havia fet fins ara, que es reduïa la persona ja fos en els seus aspectes negatius o només en allò observable. Per això és tant important en la psicologia humanista les emocions i tot allò que no és verbal.
Abraham Maslow i Carl Rogers són dos dels teòrics més important en la psicologia humanista. Aquests van defensar un model de persona amb una tendència innata a la realització, al coneixement amb caire positiu, bo.
En aquesta pràctica però ens centrarem en Maslow, així doncs aquest parla d’autorealització i de necessitats.
Maslow ens defineix necessitat com tot alló que sinó es satisfà la persona es mor o es posa malalta. També cal destacar les falses necessitats o pseudonecessitats que sinó es compleixen la persona ni mor ni es posa malalta, és a dir, no provoquen cap mal físic i es solen confondre amb les necessitats bàsiques. Un exemple de pseudonecessitat o falsa necessitat seria la publicitat alhora de vendre’ns algun producte.
El model de Maslow es basa en la classificació de les necessitats humanes (títol de la pràctica).
Hi és aquí on trobem la famosa piràmide de Maslow, actualment encara s’utilitza. La teoria de Maslow és pràctica.
A part de la piràmide Maslow juntament amb Rogers ens diuen que hi ha ambients favorables al desenvolupament de les persones i d’altres insolubles ( no favorables).I segons Maslow també hi ha ambients espiritualment favorables al creixement.
En essència la persona ja té la llavor del que pot arribar ser. Una persona que pot complir les seves necessitats serà altruista, amable... En canvi una que no les pot assolir no es comportarà amb humilitat.
Aquesta piràmide sol constar dels 5 ítems que es poden observar però també se'n poden trobar de més complexes i amb diferent orde. Així doncs, al primer pis trobem les necessitats necessàries per viure, entre el segon, el tercer i el quart, aproximadament, hi ha les necessitats psicològiques que consten del sentiment de sentir-se segur, sentir-se estimat i acceptat per els demés i sentir-se bé amb un mateix. I per últim trobem la necessitat més espiritual, l'autorealització, al qual molt poca gent hi arriba. A cada un d'aquets nivells se l'hi podria associar alguna patologia, però d'una manera ambigua. Per exemple, per la seguretat podríem trobar un trastorn d'ansietat o obsessió, d'amor i pertinença. Pel que fa a l'últim pis també cal dir el que Maslow anomena com a experiències cimeres, que són aquells moments puntuals d'extrema felicitat on tot sembla que estigui bé i que tingui sentit. És clar que tothom té, de tant en tant, aquestes experiències i el fet de trobar un sentit a la vida i de maximitzar el nostre potencial, és a dir, de realitzar-se a un mateix, fa que s'arribi al pic màxim d'aquestes experiències.
Maslow a partir de la piràmide de les necessitats va realitzar la teoria de la motivació en la qual hi ha els factors motivadors i els higiènics.
Els factors motivadors segons Maslow són els que determinen la satisfacció d’un mateix al realitzar alguna cosa.
Els factors higiènics són aquells que estan relacionats amb el context en el qual es troba i el tracte que rep dins d'aquest context.
Així que la piràmide de Maslow seria així:
La piràmide de necessitats il·lustra la teoria de les necessitats de Maslow.
Si ens comportem amb l’objectiu de satisfer necessitats
A. Comportaments Constructius s’assoleix l’objectiu de satisfer la necessitat autèntica i tothom en surt beneficiat.
B. Comportament Destructius s’assoleix l’objectiu de satisfer la necessitat autèntica però algú en surt perjudicat.
C. Comportament Fallit No s’assoleix l’objectiu de satisfer la necessitat autèntica.
LA PRÀCTICA: amb Marta Tejeda i Ruben López
Dels 5 nivells de la piràmide jeràrquica de necessitats humanes de Maslow, busqueu:
- Un exemple de Comportament Constructiu.
- Un exemple de Comportament Destructiu.
- Un exemple de comportament Fallit.
Nivells:
1. Fisiològic:
- CC: Una persona te gana i va a un restaurant a menjar. Tothom surt beneficiat.
- CD: Una persona té molta set, i roba una ampolla d’aigua. Assoleix l’objectiu però algú surt perjudicat.
- CF: Un nen petit demana un joc nou a la mare i la mare li diu que no i el nen diu: Ara m’enfado i no respiro!
2. Seguretat:
- CC: Fiques una alarma a casa, per saber que quan arribis continuaràs tenint-la i ningú l’haurà robat.
- CD: No abandonar mai la moto per por i per tal de no perdre-la
- CF: Per por a perdre la moto, no la compraràs.
3. Amor i pertanyença:
- CC: Aconseguir un amic a partir de la confiança i de donar i rebre.
- CD: Aconseguir un amic, al qual l’utilitzes tan sols per la necessitat. Ell surt perjudicat.
- CF: Tens problemes amb el teu pare i no el vas a veure per no discutir.
4. Afecta/ Autoestima:
- CC: Arreglar-te al nas del qual sempre has tingut un gran complexa a traves de la cirurgia estètica per millorar la teva autoestima, tothom surt beneficiat.
- CD: Per pujar ka teva autoestima critiques els demés, aconsegueixes l’objectiu de pujar l’autoestima però la resta de gent surt perjudicada.
- CF: Per pujar l’autoestima i sentir-te bé deixes de menjar i caus en l’anorèxia la qual cosa et portarà a no aconseguir mai l’objectiu.
5. Autorealització:
- CC: Un noi suspèn un examen, estudiarà molt per la recuperació per tant aconseguirà l’objectiu d’aprovar l’examen. Ningú surt perjudicat.
- CD: Una persona que es guia per la seva ètica i els seus ideals sense tenir en compte ni escoltar l’ètica i els ideals dels demès.
- CF: Un noi suspèn un examen, i donarà la culpa el professor, no assolirà l’objectiu d’aprovar l’examen.
REFLEXIÓ:
Després d’haver realitzat la pràctica veig que la teoria de la motivació és coherent i que és relaciona amb la piràmide de Maslow perfectament. Crec que la piràmide de Maslow tothom qui més qui menys sap que és, ja que és força famosa, tot i així no estic del tot d’acord en la forma en que l’autor, és a dir, Maslow la va realitzar, ja que penso que depèn molt de la persona perquè una necessitat vagi primer o segon, crec que ningú a arribat a l’autorealització, vull dir que és molt difícil viure sempre al cim de la piràmide ja que la vida dona moltes voltes i moltes vegades canviem nosaltres el nostre punt de mira. No crec que les experiències cimeres durin tan sols un moment, penso que tots un dia o altre ens em pogut arribar a sentir autorealitzats i no tan sols ens a durant un instant, sinó que pot ser dies, mesos o fins i tot anys.
Correcte, Angie!
ResponderEliminarEn la línia del que demano.